Tijden zijn veranderd: Hoe je als ICT bedrijf zorgt voor meer klanten!

afbeelding van Jos

Goede communicatie is voor bedrijven een must! Helemaal in deze veranderende wereld en de steeds grotere rol die social media inneemt. Vertellen wat je als bedrijf voor klanten betekent, communiceren waarin je absoluut uniek bent en het maken en delen van relevante content creëert waarde en vertrouwen bij klanten en potentiële klanten. Voor ICT bedrijven is dit vaak een onontgonnen gebied. Maar juist voor hen biedt dit unieke kansen!

Ik ben al ruim 20 jaar werkzaam in de ICT-branche. In maart 1992 stapte ik bloednerveus het kantoor van Dell binnen om te beginnen aan mijn eerste baan om in september 2001 de deur van Microsoft achter me dicht te trekken en voor mezelf te beginnen. Net zo nerveus als toen, maar nu met een vrachtwagen vol ICT-bagage. Vanuit Buro88 bedienen we al meer dan 10 jaar bedrijven in de It-sector. Nu, in 2013, staan we voor een nieuwe uitdaging. Met Buro88 helpen wij bedrijven aan meer business door beter samen te werken met partners. Want de kachel moet branden ook in tijden van crisis en dus is er werk aan de winkel!

En als er nou één sector is waar in deze tijd enorme kansen liggen dan is het wel de ICT- branche. In het Financieel Dagblad van 12 augustus 2012 stond: ‘De toekomst is nu aan het kleinere IT-bedrijf.’ Maar hoe dan? Wat moet je als klein of middelgroot IT-bedrijf doen om te groeien en dus de toekomst te hebben?

Neelie Smit Kroes: ‘De ICT-sector is de nieuwe ruggengraat van de Europese economie'

 

Veel ICT-ondernemers zijn techneuten. En techneuten praten over technologie, over bits en bytes, geheugen en specs. Hier communiceren ze over op hun website maar ook tijdens een verkoopgesprek. Terwijl nu, meer dan ooit te voren, potentiële klanten willen weten wat je voor ze kan betekenen. Welk probleem kan je voor ze oplossen, waarin ben jij uniek, wat is je meerwaarde. Dat van die bits en bytes geloven ze wel. Ze willen in helder, ‘normaal’ Nederlands, lezen en horen wat je voor ze kan doen. En dat is niet waar de meeste IT-bedrijven goed in zijn.

Techneuten zijn vol van de potentie en mogelijkheden van de technologie maar weten de vertaalslag naar verkoop, marketing en communicatie en dus naar klanten vaak niet te maken. De brug slaan tussen technologische mogelijkheden aan de ene kant en de zakelijke behoefte van klanten en potentiele klanten aan de andere kant, daar gaat het om. Dan kan je als ICT bedrijf een slag maken en je onderscheiden van je concurrenten. Want 90 % van de ICT bedrijven doet dit niet, dus pak je kans!

Hoe kan je nou zelf aan de slag? Heeft dit verhaal je geïnspireerd, signaleer jezelf ook veranderingen en heb je het gevoel dat je daar wat mee moet? Hieronder lees je welke concrete stappen wij samen met ICT bedrijven zetten om pro-actief klanten en potentiële klanten te bereiken:

1. Communiceer vanuit het probleem van de klant.

Zorg dat je qua communicatie heel dicht bij de primaire vraag van potentiële klanten blijft. Benoem op de homepage van je website de pijn die hij heeft, wat zijn probleem is en hoe jij die kan oplossen. Wat is jullie toegevoegde waarde voor een klant? Want een klant is primair geïnteresseerd in zichzelf en in wat hij nodig heeft. Dus praat niet over bits, bytes, specs en geheugen. Hij snapt het niet en he really doesn’t care.

2. Maak de impact van je product of dienst tastbaar.

Toon de toegevoegde waarde van je product of dienst zo concreet mogelijk! Het uitgebreid etaleren van producten of diensten op de website doet dat niet. Je levert de waarde van je product of dienst aan de hand van klantverhalen oftewel referenties. Klanten zijn onafhankelijk en dus geloofwaardig. Je klanten zijn je beste verkopers maak er gebruik van en deel hun positieve ervaring met anderen. Als zij zeggen dat ze door jullie product of dienst te gebruiken productiever zijn, kosten besparen of flexibel kunnen werken is dat vele malen krachtiger dan wanneer je dit zelf zegt.

3. Zorg voor relevante content en stuur die naar de juiste doelgroep.

ICT-ondernemingen hebben veel kennis in huis. Gebruik deze kennis als marketinginstrument. Als je deze kennis deelt via blogs, Twitter, LinkedIn, You Tube of E-books word je vanzelf een autoriteit op jouw vakgebied. En dat wekt veel vertrouwen bij potentiële klanten.

4. Kies de middelen waarmee je je verhaal gaat communiceren.

Het kiezen van de juiste middelen om je verhaal te communiceren is heel belangrijk. Welke middelen passen bij jou en bij je doelgroep. Je website, je nieuwsbrief, je LinkedIn, je sociale media en je blogs, het zijn allemaal wegen die kunnen leiden naar nieuwe klanten of naar meer business bij bestaande klanten. Kies je communicatiemiddelen zorgvuldig, anders verzuip je erin en is het verspilde moeite. Want de kunst van communiceren is om het consequent te doen. De aanhouder wint.

Als je vragen hebt over dit stuk of als je behoefte hebt aan hulp bel of mail ons en we komen graag naar je toe. Vind je deze blog leuk, waardevol of interessant? Deel het dan even met je volgers! Dank je wel!

Reacties

Happy to become one of several customer for this wonder inspiring site D. afaeabbkfkbc

Reactie toevoegen

Direct contact met Jos