Authenticiteit is wat je klanten echt van je willen!

afbeelding van Barbara

Authenticiteit is in! Ooit kwam ik bij toeval terecht in de behandelstoel van Dany Diop. Dany bleek een heuse skintransformer, een expert die mijn vlekkerige, dodelijk vermoeide gezicht omtoverde tot een stralende babyface. Dany is de personificering van fluweel zachte crèmes, luchtige emulsies en ragfijne scrubs. Hij is de vlees geworden schoonheidssalon en zijn missie is jou te laten stralen. Hij staat heel dicht bij zichzelf, is echt, oprecht en orgineel. Kortom: hij is authentiek en daardoor belachelijk geloofwaardig en aantrekkelijk. En dus stuur ik iedereen naar zijn kleine salon aan de Spiegelgracht in Amsterdam. Omdat ik hem vertrouw en het anderen gun door hem onder handen genomen te worden.

Authenticiteit is in

Zo werkt authenticiteit dus! Uit het marketingonderzoek 2012 van Berenschot blijkt dat authenticiteit één van de belangrijkste factoren is in de marketing van dit moment. Authenticiteit is een voorwaarde voor geloofwaardigheid en vertrouwen. Wie ‘echt’ is wordt geloofd, gehoord en trekt anderen aan als een magneet. In het onderzoek staat letterlijk: ‘Authenticiteit is in deze tijd bittere noodzaak om in verschillende media, en in een steeds sneller communicerende wereld, geloofwaardig te zijn’.

Waar Dany Diop niet authentieker had kunnen zijn, slaat de ING de plank verschrikkelijk mis. De ING claimt de kleur oranje en zegt: ‘Oranje is een mentaliteit die alle Nederlanders bindt. ING voelt zich verbonden met Nederland en met de Oranje mentaliteit.’ Ja dat snap ik als je gered bent met staatsgeld. Oftewel met ons belastinggeld, jouw geld en mijn geld dus! Maar als ik, als klant van ING, een afspraak wil maken om de groei van Make Marketing Magic te financieren, moet ik me invechten in een ondoorgrondelijk woud vol telefonisten en telefonistes die geen idee hebben wie ik ben. En een afspraak krijg ik niet. Wij denken groot, willen vooruit, maar de ING geeft niet thuis. Terwijl ze met een peperdure reclame pretenderen juist dit te doen, is er geen ondernemer die nu iets bij ze gefinancierd krijgt. ‘Één voor allen, allen voor één’, m’n neus. Hoe ongeloofwaardig kan je zijn!

Van de commercial van de ING ‘Oranje is ING’, moet ik huilen!

 

Blog_Bar

bron beeld:Fokke & Sukke

‘Authenticity is when you actually believe the things you say and the things you do.’ Simon Sinek

Als ik de ING advies mag geven raad ik ze aan eens naar de website van Simon Sinek te gaan. Sinek zegt over authenticiteit het volgende: ‘Authenticity is when you actually believe the things you say and the things you do.’ Echt geloof hebben in wat je doet, echt doen wat je belooft, en daar een hele organisatie van doordrenken. Dan ben je waarachtig en gaan mensen je vertrouwen. Ook als er fouten worden gemaakt, daar maken klanten dan geen issue van, mits je er eerlijk en open over bent. Authenticiteit gaat over eerlijk zijn, je kwetsbaar opstellen, fouten durven toegeven en doen wat je zegt dat je zal doen.

‘Door authentiek te zijn resoneer je beter met anderen. Authenticiteit magnetiseert.’ Herman Wijfels

Door authentiek te zijn als mens of als bedrijf zal je vanzelf anderen aantrekken en ontstaat er verbinding. En verbinding is waar het in deze tijd over gaat. Wie ben je eigenlijk, wat is je identiteit? Wanneer je als ondernemer weet wie je bent, wie je echt bent, en je dit helder verwoord trek je anderen aan als een magneet. Dit kunnen klanten zijn, maar ook partners of mensen die bij je willen werken. Zij zullen zich aangetrokken voelen tot je echtheid, zichzelf erin herkennen en zich aan je verbinden. Hierdoor ontstaan duurzame en gelukkige relaties! En daar zijn we allemaal naar op zoek. Herman Wijffels schreef in het voorwoord van Marketing is waardeloos: ‘Door authentiek te zijn, resoneer je beter met anderen. Daarin zit je magneetwerking, de reden waarom iemand jou of jouw producten of diensten wil hebben.’

In de Ted talk van Joseph Pine spreekt Pine over datgene wat consumenten echt willen. ‘Waar iedereen naar verlangt zegt hij, ‘is authenticiteit.’ Volgens Pine wordt authenticiteit bepaald door:

1. Trouw zijn aan jezelf.

De sleutel tot trouw zijn aan jezelf is weten wie je echt bent en weten wie je bent als bedrijf. Om daar achter te komen moet je weten waar je erfenis ligt. Wat heb je in het verleden gedaan? Je moet eerst het verleden begrijpen om in het hier en nu te komen tot de kern van je bestaan.

2. Zijn wat je zegt te zijn.

De fout die veel bedrijven maken is dat ze dingen adverteren die ze niet zijn (kijk naar mijn ervaring met de ING). Dan word je als bedrijf als onecht gezien, als vals en onwaarachtig. In plaats van in dure advertenties een verhaal te verkopen dat niet klopt kan je veel beter mensen een ervaring geven. Laat ze ervaren wie je echt bent, dat wekt vertrouwen.

‘Authentiek zijn is niet zo makkelijk. Het getuigt van lef als jij jezelf durft te zijn in een wereld die voortdurend probeert iets anders van je te maken’, zegt de Amerikaan Ralph Waldo Merson. Je niet laten beïnvloeden door de mening van anderen over wie je bent en waar je voor staat is een grote uitdaging. Het vraagt om een flinke dosis zelfkennis en is een voortdurend proces. Een proces waarbij je jezelf regelmatig een spiegel voor moet houden en kritisch naar jezelf moet kijken. Maar in de nieuwe realiteit kun je niet anders…

Want zoals Joseph Pine zegt: ‘Wat ons als mensen gelukkig maakt is dat we onze tijd en ons geld besteden aan het stillen van onze honger naar authenticiteit.' Of om met de woorden van René Boender te spreken: ‘Authentiek en echt, dit zijn en blijven kernwaarden voor alles wat je doet, in wat voor branche je ook werkzaam bent.’

Bel of mail ons wanneer we je kunnen helpen bij het doorgronden en communiceren van jouw authenticiteit. Of deel deze blog

Reactie toevoegen

Direct contact met Barbara